Mål, syfte och värderingar
Grunden för alla samarbeten kopplade till komplexa tjänster är att de involverade har en tydlig och gemensam bild av mål, syften och värderingar.
Innovation och utveckling
Alla tjänster behöver utvecklas över tid. Därför är det viktigt att de inblandade parterna planerar och skapar förutsättningar för innovation och utveckling.
Ledning och individer
Ledare och andra nyckelpersoner för ett samarbete behöver fungera tillsammans. Detta gäller inte minst mjuka faktorer som tillit och en ömsesidig respekt.
Organisation och strukturer
För att komplexa tjänster skall bli effektiva krävs ett smörjmedel i form av fungerande forum, processer och rapportering, samt avtal och andra styrande dokument som stödjer målen och syften över tid.
DISC är ett verktyg som används för få en bättre förståelse för hur människor interagerar med varandra. Därför lämpar sig väl att använda i samband med teamutveckling och utveckling av personer som har mycket kontakter i till exempel tjänsteleveranser.
DISC är ett av världens mest använda analysverktyg för utveckling av individer och team. Till skillnad från andra verktyg fokuserar DISC på beteenden och inte på personlighet eller värderingar.
DISC är en akronym som står för beteendestilarna:
Dominance
Dominant, drivande och determinerande
Influence
Influerande, inspirerande och impulsiv
Steadiness
Stabil, supportande och sansad
Conscientiousness
Kompetenssökande, kontrollerad och korrekt
Genom att genomföra en DISC-analys får en person en ökad kännedom om hur lätt eller svårt den har att använda de olika beteendestilarna. Görs en DISC-analys i ett team så går det dessutom att öka förståelsen hur individerna i teamet fungerar tillsammans och därigenom hur samverkan i teamet kan utvecklas.
Copyright © Alla rättigheter förbehållna Örtholm Consulting AB